Studii de Biblioteconomie şi Ştiinţa Informării / Library and Information Science ResearchISSN 2392-8107
|
||
|
English version
|
|
Version
francaise
|
||
|
Acasă | Numărul
curent | Arhivă | Indice
de autori | Recomandări pentru autori
| Procesul de recenzare | Colegiul de redacţie | Contact
|
|
||
|
Nr. 12/2008Biblioteci în epoca schimbării
Elena Tîrziman - Biblioteca Naţională a României: obiective şi perspective în valorificarea patrimoniului cultural Biblioteca Naţională a României asigură constituirea, prelucrarea, prezervarea, conservarea, administrarea şi valorificarea patrimoniului documentar naţional. Prin colecţiile sale extrem de valoroase, BNR este parte a moştenirii culturale europene, o adevărată bogaţie culturală pentru generaţiile viitoare, iar în acest sens îşi va asuma rolul de coordonator în dezvoltarea digitizării la nivelul sistemului naţional de biblioteci. Biblioteca Naţională a României este implicată în proiecte internaţionale care au ca scop crearea de conţinut digital relevant pentru memoria culturală europeană: The European Library – TEL (Biblioteca europeană), Manuscriptorium şi ENRICH – European Networking Resources and Information concerning Cultural Heritage, proiecte coordonate de Biblioteca Naţională a Cehiei. Biblioteca Naţională a României a contribuit la proiectele Manuscriptorium / ENRICH prin carte românească veche din perioada corespunzătoare secolelor XVI-XVII. Cuvinte cheie: Biblioteca Naţională a României, Biblioteca Digitală, proiecte, TEL, Manuscriptorium, ENRICH Modificările continue în învăţământul superior din Israel şi în diseminarea informaţiilor afectează mijloacele de comunicare a informaţiei, utilizarea informaţiei şi cunoaşterea umană. Schimbările din bibliotecă au o puternică influenţă asupra modului în care aceasta informează comunitatea şi asupra modului în care specialiştii din bibliotecă înţeleg rolul lor în performanţa studiilor superioare şi în procesul de învăţământ. Esenţa activităţii de bibliotecă la Universitatea Ebraică este educaţia în domeniul informării, dar nu există o politică omogenă sau programe de instruire. Cuvinte cheie: educaţia în informare, învăţământ superior, biblioteci
O instituţie unică prin structură, organizare, colecţii şi vechime, Biblioteca Centrală a Universităţii de Medicină şi Farmacie “Carol Davila” - Bucureşti se evidenţiază la nivelul organizaţiilor biblioteconomice româneşti prin amploarea activităţii sale de informare pusă în slujba utilizatorilor din lumea medicală, dar şi prin acţiunile de colaborare cu instituţii similare. Articolul prezintă aspecte din evoluţia acestei biblioteci şi schimbările implementate recent la nivelul serviciilor oferite utilizatorilor. Cuvinte cheie: Biblioteca Centrală a Universităţii de Medicină şi Farmacie “Carol Davila” – Bucureşti, structură, colecţii, servicii, schimbări Biobibliografii
Zenovia Niculescu
- Personalitatea lui Melvil Dewey Personalitatea lui Melvil Dewey se conexează direct la
activitatea biblio-teconomică desfăşurată în plan universal:
fondatorul sistemului Clasificării Zecimale Dewey (C.Z.D.); creator de
învăţământ biblioteconomic; profesor cu o anvergură
intelectuală şi o didactică aparte şi promotor al educaţiei permanente
în biblioteci. Melvil Dewey „un
geniu şi un dinam al energiei.” (1).
Cuvinte
cheie: Melvil
Dewey, date biografice, activitate profesională, creator de
învăţământ biblioteconomic Marketing
şi evaluare în biblioteci. Servicii de referinţe.
Articolul
este o continuare a celui apărut în ultimul număr al Revistei de
Biblioteconomie şi Ştiinţa Informării. După prezentarea mai multor
experienţe privind implementarea marketingului de bibliotecă în
Europa vom analiza în continuare alte situaţii din diverse ţări
ale lumii. Toate aceste exemple pot fi utile structurilor
infodocumentare din România unde marketingul este un
domeniu nou şi se manifestă din păcate destul de discret. Cuvinte
cheie: marketing,
marketing de bibliotecă, promovare Octavia-Luciana Porumbeanu - Referinţe în era digitală: marketing şi servicii în lumi virtuale Era
digitală a adus schimbări majore la nivelul serviciilor de referinţe
oferite de biblioteci. Apariţia competiţiei, reprezentată de numeroase
organizaţii care furnizează şi ele servicii de informare, a impus
reorganizarea serviciilor de referinţe astfel încât să
funcţioneze conform legilor pieţei. Marketingul a devenit în
acest context un instrument esenţial pentru biblioteci. Acestea trebuie
să dezvolte strategii cât mai bune pentru a se asigura că
utilizatorii vor apela în continuare la serviciile lor. Numărul
celor atraşi de serviciile de informare online este în creştere
şi tot mai mulţi utilizatori tradiţionali ai bibliotecilor pot fi
întâlniţi în mediile virtuale unde posibilităţile de
comunicare, de interacţiune, de partajare a informaţiilor şi de
generare de cunoaştere sunt mai bune. Numeroase biblioteci au făcut
deja pasul spre lumea virtuală şi oferă acum asistenţă şi servicii de
informare în medii precum Second Life, unde sunt posibile
atât jocuri, cât şi activităţi educaţionale. Cuvinte
cheie:
servicii de referinţe, marketing, lumi virtuale,
Second Life Ionel Enache - Metode de evaluare a muncii în bibliotecă Evaluarea
performanţelor reprezintă una din funcţiile principale ale procesului
managerial. Managerii de biblioteci au adoptat cu
întârziere instrumentele şi tehnicile manageriale (în
special instrumentarul de evaluare) utilizate pe scară mare în
alte profesii. Deşi nu există proceduri standard pentru evaluarea
muncii în bibliotecă aceştia au la dispoziţie o varietate
de astfel de metode. Din păcate ele nu sunt cunoscute şi în
consecinţă nu sunt folosite. Articolul descrie câteva dintre cele
mai utilizate metode de apreciere a muncii în general dar care
pot fi adoptate şi de biblioteci. Cuvinte
cheie:
management de bibliotecă, evaluarea muncii, metode
de evaluare Agnes Erich, Niculina Vârgolici - Promovarea e-learning-ului în mediul universitar Lumea
educaţională se schimbă rapid. Observăm că utilizarea
Internet-ului şi a noilor tehnologii informaţionale şi comunicaţionale
a devenit parte importantă a strategiilor de învăţare şi de
predare în cadrul multor universităţi. Unele instituţii
intenţionează să devină instituţii globale sau virtuale; altele
utilizează Internet-ul combinând metodele tradiţionale de livrare
cu predarea online. Cuvinte
cheie:
e-learning; bibliotecă digitală; resurse
informaţionale; platformă educaţională
Cristina Popescu - Bibliografia – imperativ al societăţii informaţionale În
prezent, cel mai important factor al societăţii umane, instrumentul
universal, omniprezent este informaţia. Acest lucru este evident.
Civilizaţia secolului al XX-lea s-a bazat mai mult decât oricare
alta dinaintea ei pe informaţie, învăţământ, cultură,
ştiinţă, într-un cuvânt: pe cunoaştere. Iar accesul mai
facil la cunoaştere se realizează prin intermediul bibliografiei.
Cuvinte
cheie:biblioteci,
bibliografie, informaţie, schimbare, baze de date bibliografice
Adina Berciu-Drăghicescu - Românii de la Muntele Athos între religie şi dictat După o scurtă introducere privind organizarea administrativă
şi religioasă a Muntelui Athos şi întemeierea schiturilor
româneşti Prodromu şi Lacu, comunicarea demonstrează, pe
baza de documente de arhivă prezenţa elementului românesc aici
încă din secolul al IX-lea. Accentul cade pe viaţa călugărilor
români athoniţi din a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi
până în prezent. Se scoate în evidenţă situaţia grea
a acestora, plasaţi mereu între viaţa religioasă iniţiată
şi susţinută de Patriarhia Română şi guvernul român şi
poziţia grecilor reprezentată prin acţiunile antiromâneşti ale
Marei Lavre, M-rea care controlează şi administrează, din
1924 şi până în prezent, cele două schituri româneşti.
Afirmaţiile din comunicare se bazează pe documente aflate
în fondurile de la Arhivele naţionale şi de la Arhivele
Diplomatice ale Ministerului Afacerilor Străine.
Cuvinte
cheie: români,
Muntele Athos, documente de arhivă
|
|